

Nie należy spodziewać się łatwej gry - to wciąż grand strategy Paradoksu, ale znacznie łatwiej można poznać tajniki jej działania. Przejrzyste menu, dziesiątki wskazówek (i wskazówek do wskazówek), rozbudowany samouczek oraz mnóstwo notyfikacji pozwala okiełznać swoje królestwo.
Dynastia to źródło największej dumy, jak i problemów. Rodzina i wasale będą rządni władzy i chytrzy, albo pełni pokory i religijni. Będą pić na potęgę i rozbijać się po zamtuzach czy też ciągle jąkać się i seplenić. Bogaty zestaw cech sprawia, że będą skomplikowani jak ludzie.
Cechy te nie są losowe,a wynikają z konkretnych wydarzeń w życiu danej postaci. Oglądanie ewolucji bohaterów oraz interakcji między nimi to jeden z najsilniejszych punktów gry. Setki naturalnie rozwijających się i interesujących historii, tworzących skomplikowaną sieć zależności.
Walka o władzę i jej zachowanie to kolejna warstwa. Jeśli pierworodny jest głupcem, być może spotka go wypadek, by jego rodzeństwo mogło objąć tron. Jeśli wasal jest nieposłuszny, być może groźba ujawnienia jego romansu przemówi mu do rozsądku. "Real strategy requires cunning."
CK3 rzuca nowe wydarzenia i zwroty akcji, więc trudno jest tu osiąść na laurach. Sąsiedni władca zabiega u biskupa o casus belli, by przejąc księstwo, a frakcja wolnościowa nie może się doczekać zamieszania, by zacząć walkę o niepodległość. I król jeszcze dostał zapalenia płuc.