7 października 2025
Quake: Dimension of the Past & Dimension of the Machine (PC)

Dimension of the Past, dodatek stworzony przez Jerka Gustafssona z MachineGames, to świetna celebracja pierwszego Quake'a wydana na jego 20-lecie. Wyraźnie tworzony dla weteranów, na co wskazuje wyższy poziom trudności, ale wciąż zachwyca swoimi zapętlającymi się, labiryntowymi lokacjami.

Ale to Dimension of the Machine, dodatek stworzony przez Quake Club wewnątrz MachineGames, jest prawdziwą perełką. Trzyma się pod wieloma względami języka oryginału, ale rozwija go i ulepsza dzięki 29 latom rozwoju branży. Nie tylko przez większe poziomy i liczbę detali, ale i sam projekt map.

Tworzy demoniczne i różnorodne wizualnie lokacje, łącząc gotycki i industrialny styl graficzny. Prezentuje przy tym ciekawą geometrię map, jak piętra budynków ustawione pod kątem. Jednocześnie sprawniej opowiada historię przez projekt poziomów i udanie łączy fabularnie pierwszego Quake'a z drugim.

Jedynie brak nowych przeciwników i broni sprawiają, że nie jest w pełni warty miana nieoficjalnego sequela. Niemniej, wciąż pokazuje jak niezwykle złożoną sztuką jest projektowanie poziomów i jak wiele można osiągnąć mając te same narzędzia, ale prawie 30 lat wiedzy i doświadczeń więcej.

***