18 kwietnia 2020
XCOM: Enemy Within (PC)

Firaxis mocno nadbudował i usprawnił wiele elementów, sprawnie je wpisując w podstawkę i wprowadzając wiele nowych decyzji taktycznych. Największą zmianą jest wprowadzenie Meldu - nowego surowca, którego zdobycie możliwe jest tylko w limitowanej liczbie tur niektórych misji, czym gra zachęca do szybszego i mniej ostrożnego grania. Te umożliwiają modyfikować genetycznie swoich żołnierzy, dając im wiele pasywnych bonusów, jak szybsza regeneracja czy wykrywanie przeciwników przez mgłę wojny.

Znacznie większy wpływ na rozgrywkę ma odrutowanie swoich ludzi - to drogi zabieg, w metalowych zbrojach brak kieszeni, więc nie można nosić przedmiotów, a i trudno kucać przy murkach z taką wagą, więc osłony zupełnie odpadają. W zamian cyborgi dysponują ogromną siłą ognia i działają jako tanki, co znów pozwala na szybszą rozgrywkę. Ale nowe zabawki wymagają nowych budowli, co z kolei mocno wpływa na całą ekonomię i odbija się echem przez całą rozgrywkę.

Wprowadzenie konkurencyjnej organizacji walczącej partyzantką z XCOM-em - EXALT – dodaje kilka nowych rodzajów misji. W nich istotne jest wysyłanie szpiegów ograniczonych tylko do pistoletów, co w końcu daje powody do inwestowania w tę technologię. Celem tych zadań jest zdobycie wskazówek pozwalających na odgadnięcie kryjówki wroga. Fakt, że faktycznie można oskarżyć dany kraj o współpracę to dodatkowy element strategii, zwłaszcza że można to zrobić niesłusznie i tym samym stracić sprzymierzeńca. Żegnaj UK, miałem Brexcom. :torll:

Dodatków jest znacznie więcej. Nowe mapy, co zmniejsza monotonnie. Kilku nowych przeciwników, jak wymuszający działanie w grupie Seeker czy pracujący w tandemie z Sectoidem mech. Zestaw świeżych granatów, w tym mniej ofensywnych, co ogranicza niepotrzebne straty w łupach wojennych. Żołnierze mają nieco więcej osobowości dzięki możliwości mówienia językiem kraju pochodzenia (w ograniczonym stopniu) oraz otrzymywania medali za służbę. Z kolei moce psioniczne maja teraz dużo lepsze wprowadzenie, zarówno gameplayowe jak i fabularne.

Dodano również wiele usprawnień QoL czy przedmiotów, w tym mniej ofensywne granaty. W ogólności ten dodatek znacząco usprawnia podstawkę, dlatego jeśli zdecydujecie się grać, polecam od razu z nim. Moi głównym problemem, nie licząc kilku bugów, było zmarnowanie potencjału etycznego Meldu. Żołnierze poddani zmianą w zasadzie przestają być ludźmi, ale nie ma to żadnego echa. Jest to tym dziwniejsze, że podstawka dawała znaki, że chce pójść w tym kierunku.

***